FIETSSEEF
Verkenning School Thuis Route
Leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan leggen meestal een langere weg af naar school dan in de basisschoolperiode. Een langere weg houdt in dat de leerlingen ook meer verschillende verkeerssituaties onderweg tegenkomen. Met de ervaringen die ze hebben opgedaan in hun basisschoolperiode moeten ze zich zien te redden in de nieuwe situatie. Wat het lastig en gevaarlijker maakt , is dat de kinderen voor het laatst verkeerstheorie hebben gehad in groep 7 van de basisschool. Veel regels zijn zij inmiddels vergeten en erger nog, voorrangsregels worden vaak verkeerd geïnterpreteerd. Het gevolg is dat deze jonge pubers veel te vaak bij ernstige ongevallen betrokken raken en min of meer ernstig gewond raken.
De doelstelling van het project is positieve gedragsverandering m.b.t risicoperceptie, verhogen zelfbewustzijn m.b.t. verkeersdeelname en realistische beoordeling van de eigen vaardigheden in relatie tot deelname aan het verkeer in bekende en onbekende verkeerssituaties.
In twee dagdelen van elk drie uur krijgen de leerlingen instructie over veilig fietsgedrag, observatietechnieken en het juist toepassen van de voorrangsregels. Tijdens de verwerking leren de kinderen verkeersonveiligheid op te lossen door middel van verkeersveilig gedrag. De eerste projectdag krijgen de leerlingen praktische en theoretische instructie over de veilige fiets en veilig fietsgedrag. In het volgende lesblok wordt aandacht besteed aan de voorrangsregels. Tenslotte krijgen de leerlingen instructie over de observatie van verkeerssituaties, selecteren zij maximaal twee knelpunten op hun school-thuis-route en gaan deze in kaart brengen, beschrijven en fotograferen.
De tweede projectdag krijgen de leerlingen enkele door de projectleider geselecteerde foto’s van hun knelpunten en maken met hun eigen groepje een verkeersveiligheidsposter, waarmee ze laten zien hoe de betreffende verkeerssituaties veiliger gemaakt kunnen worden. Er is één restrictie; de oplossing mag niet gezocht worden in het aanpassen van de infrastructuur. De projectdag eindigt met een presentatie aan de hele klas, waarbij de gastdocent bij elk groepje nader ingaat op gewenst verkeersveilig gedrag op de aangeven knelpunten. Voor meer informatie neem contact met ons op